GroeneHartslag - Specialist in IK EN WIJ ontwikkeling
Interesse? Neem vrijblijvend contact op via 06-50687526 of info@groenehartslag.nl

Helende aandacht voor diffuse angst

MENTALE STRESS DOOR CORONA IS ONDERBELICHT

De praktische kant van het nieuwe normaal in de coronacrisis krijgt veel aandacht: afstand houden, thuiswerken, zoomen en boa’s die de regels handhaven. Er is echter nog weinig aandacht voor de mentale tol die deze crisis eist. Toch is je mentale gezondheid natuurlijk minstens zo cruciaal als je fysieke gezondheid en inkomen.

Ten eerste confronteert de crisis veel mensen met grote onzekerheden. Er staat nogal wat op het spel. Komt er een tweede coronagolf? Stevent mijn bedrijf af op een faillissement? Is er na de crisis nog wel werk voor mij?

Ook thuiswerken kan mentale stress veroorzaken. Het kan de relatie met je partner en je kinderen onder druk zetten. Of leidt ertoe dat je je niet meer verbonden voelt met de groep of het team waar je bij hoort. De fysieke afstand maakt het moeilijk om je gevoelens, onzekerheden en bezorgdheid te uiten. Contact met pratende hoofden op beeldschermen is een stuk oppervlakkiger dan live contact.

En als je elkaar wel live ziet, maar niet mag aanraken, kan het moeilijk zijn om de arm om je heen te moeten missen. De anderhalve-meterregel staat echt contact en verbinding met anderen in de weg. Afstand houden is rationeel verstandig, maar emotioneel zwaar.

Dit alles leidt ertoe dat veel mensen het gevoel hebben er alleen voor te staan. Psychische eenzaamheid ligt op de loer. Een ideale voedingsbodem voor mentale stress die leidt tot zogenaamde diffuse angstgevoelens.

Diffuse angst

Diffuse angst manifesteert zich als een constant gevoel van naderend onheil. Het is een onbestemd gevoel, waarvan niet te traceren is waar het vandaan komt en dat zich niet laat verklaren. In tegenstelling tot concrete angst, is de bron van diffuse angst dus niet precies aan te wijzen. Bang zijn dat je onderweg een beer tegenkomt, is immers een ander soort angst dan het onrustige, onveilige gevoel dat iemand heeft in een onheilspellend landschap, zonder te weten wat de gevaren precies zijn. In deze tijd, met zoveel onzekerheden en verschillende bronnen van mentale stress, is de kans op diffuse angstgevoelens groot.

Mentaal weerbaar

Diffuse angst kan hardnekkig zijn, als je het niet onder ogen ziet. Hoe blijf of word je mentaal weerbaar? Wat zijn de remedies tegen diffuse angst? Hoe reduceer je diffuse angstgevoelens?

Verbondenheid
Diffuse angstgevoelens zijn draaglijker als je bij anderen de ruimte voelt om ze uiten. In verbinding met anderen kan er helende aandacht zijn voor de gevoelens van onrust en onveiligheid. Zo kunnen teamleden elkaar afwisselen in een rol van ‘ouder’ voor de andere groeps- of teamleden. Een sterke band tussen de verschillende personen creëert een gevoel van veiligheid, waardoor de diffuse angst die binnen de groep of het team leefde minder wordt of zelfs verdwijnt.

Imaginatie
Ook imaginatie (verbeelding) is een krachtige remedie tegen diffuse angst. Actief gebruikmaken van je verbeeldingskracht maakt je in de basis sterker. Carl Gustav Jung ontwikkelde een methode om beelden (imaginaties) uit het onbewuste op te roepen en ermee in contact te treden.
Verdrongen beelden in het onbewuste krijgen dan de kans om te integreren in het bewustzijn. Daardoor wordt het mogelijk om de onbenoembare, diffuse angst in woorden te vangen. En daardoor wordt het mogelijk om te praten over je gevoelens. Daarnaast schept samen creatief bezig zijn natuurlijk ook de verbondenheid die een sterk helende werking heeft.

Loods jezelf, je groep of je team door angstige tijden

Echte verbondenheid en aandacht werkt dus helend. Hetzelfde geldt voor activeren van je verbeeldingskracht. Maar hoe ga je daarmee aan de slag? Het belangrijkste is dat je oog hebt voor de mentale belasting van deze crisis. En helende aandacht geeft aan de diffuse angstgevoelens die een grotere rol spelen dan op eerste gezicht lijkt.
Het kan daarnaast goed zijn om daarbij iemand in te schakelen. Een externe met een frisse blik. Daar kan jijzelf, je groep of jouw team heel veel baat bij hebben. En gewoon gelukkiger van worden, maar ook creatiever en productiever.
Wil je weten wat GroeneHartslag hierin individueel VOOR JOU kan betekenen? Klik hier.

Wil je weten wat GroeneHartslag hierin VOOR JOUW TEAM kan betekenen? Klik hier.

‹ Alle blogartikelen