Dankzij onderstaande 5 pijlers garandeer ik met de coachingsprogramma’s diepgaande veranderingen met een duurzaam, volwassen en progressief karakter.
Of je hier nu bent voor coaching voor jezelf of voor de organisatie, het zijn in beide gevallen dezelfde succesfactoren die de hoofdrol spelen.
Pijler 1: De dieptepsychologie als framework
Dit is een psychologievorm gericht op verdieping en bewustwording. Waar gedragspsychologie zich richt op het waarneembare en verifieerbare gedrag, richt de dieptepsychologie zich op het onbewuste, dat 90% van ons gedrag in de buitenwereld aanstuurt. Het is onze programmering, onze automatische piloot.
De inzichten en het framework van drie vooraanstaande psychologen, Alfred Adler, Carl Gustav Jung en Carl Rogers zijn onze solide basis voor onze coachingprogramma’s en trainingen.
Pijler 2: Het onbewuste ‘weet’ alles
Zowel privé als op het werk, weten we niet altijd waarom we reageren zoals we reageren, waarom we doen zoals we doen. Volgens de analytische (diepte)psychologie komt ons denken en doen voor ongeveer 90% voort uit ons onbewuste (De onderstromen). Daar bevinden zich denkpatronen, ervaringen uit het verleden en bijvoorbeeld ideeën die we van onze ouders hebben meegekregen.
Meer zelfinzicht geeft ons de kans om dingen anders te doen, om andere beslissingen te nemen. Dankzij deze persoonlijke ontwikkeling kan men vrijwillig andere keuzes gaan maken. Zo kan er ongeforceerd positieve verandering binnen het team plaatsvinden. Geen teamontwikkeling zonder persoonlijke ontwikkeling!
Pijler 3: De verbeelding ‘zegt’ alles
Communiceren over gevoelens, emotie, intuïtie, denkpatronen en handelswijzen is niet altijd eenvoudig. Gelukkig kan dit ook heel effectief via beelden en metaforen. Onze verbeelding is namelijk ongeremd en heeft geen tussenkomst van woorden nodig. Woorden doen ons rationele brein soms onnodig wikken en wegen.
Over een foto, een video of een ander concreet beeld kan men dan zeggen: “Ja, daar zet ik me voor in!” Wanneer iemand eenmaal heeft ondervonden wat zijn of haar persoonlijke drijfveren zijn, dan zal hij of zij met bezieling aan het werk gaan.
Hoewel werken met beelden een sterke emotie kan oproepen, wordt deze speelse werkwijze als prettig ervaren door al onze klanten en cliënten.
Pijler 4: Metaforen verhelderen de boel
Een metafoor geeft een sfeerbeeld, is illustratief, richtinggevend, activerend en ideaal om moeilijke boodschappen over te brengen.
Wij mensen hebben de natuurlijke neiging om zaken concreet voor te stellen, om de werkelijkheid in tastbare betekenis-eenheden op te delen.
Metaforen dwingen door hun abstractie juist tot een omgekeerde beweging. Die beweging doorbreekt grenzen en geeft ruimte aan bredere interpretatiemogelijkheden. Metaforen helpen om beter te communiceren, problemen te analyseren en zaken te verduidelijken.
Pijler 5: De natuur helpt mee (en niet zo’n beetje ook)
Tegenwoordig “zitten” we al snel te veel in ons hoofd, we analyseren en beredeneren ons suf. Natuurbeleving is een effectieve manier om ratio en gevoel opnieuw in balans te brengen. Bovenstaande motivatie is één van de redenen waarom wij onderdelen van onze coachingprogramma’s in de natuur realiseren.
Uit onze ervaring en uit onderzoek blijkt dat gesprekken in de natuur beter verlopen dan in een zaaltje met kunstlicht.
Neem een kijkje bij onze inspirerende locaties in het Groene Hart, waaronder locaties van Natuurmonumenten.
‹ Alle blogartikelen