GroeneHartslag - Specialist in IK EN WIJ ontwikkeling
Interesse? Neem vrijblijvend contact op via 06-50687526 of info@groenehartslag.nl

Corona-crisis en diffuse angst. Hoe word ik duurzaam mentaal weerbaar?

Dit bericht is geplaatst op 9 september 2020 - Ontwikkelingen / Tips voor jou / Verandermanagement / Voor de organisatie / Voor jou / Werk- en carrière

Mentale impact van de coronacrisis

Nu veel mensen in deze coronacrisis worden geconfronteerd met onzekerheden over werk, inkomen en gezondheid, kunnen diffuse angstgevoelens heviger en frequenter zijn. Het kan zelfs zo zijn dat je er geen last van had, maar dat ze bij je opspelen sinds corona. In beide gevallen is het van belang ze serieus te nemen en helende aandacht te geven. Doe je dat niet, dan is de kans op psychische klachten aanmerkelijk groter.

Wat is diffuse angst? In tegenstelling tot concrete angst, kun je de bron van diffuse angst niet traceren. Je hebt angstgevoelens, maar kunt niet benoemen waarom je ze precies hebt. Het is een algeheel onrustig gevoel, dat geen duidelijke oorzaak heeft. Voel je je continu onrustig? Heb je aldoor het gevoel dat er iets ergs gaat gebeuren, zonder te kunnen benoemen wat dat zal zijn? Doe je van alles om er vat op te krijgen, maar het gaat niet weg? Je ervaart dan mentale stress, die veroorzaakt wordt door ‘diffuse angst’.

Symptomen diffuse angst

Naast gevoelens van onrust en onbestemd naderend onheil, zijn er meer symptomen die wijzen op diffuse angst, te weten:

  • neerslachtigheid
  • snel geïrriteerd zijn
  • je onveilig voelen
  • gevoel hebben ‘de koers’ kwijt te zijn
  • eenzaamheid
  • ervaren van verlies
  • machteloosheid

Ik kan jou helpen om je onrust en angst onder ogen te zien en te reduceren. Je hoeft het niet alleen te doen!

Mijn methodes

Op welke manier kan ik jou helpen? Welke tools heb ik tot mijn beschikking?

  • Imaginatie & tekenanalyse
    We activeren jouw eigen verbeeldingskracht. Daarmee boor je een kracht aan, waarmee het mogelijk wordt om woorden te geven aan verdrongen frustraties of angsten die onbenoembaar leken. Door bijvoorbeeld vrij te tekenen, leert “het onbewuste” jou te zien wat er onder de oppervlakte verborgen zit. Belangrijk! Je hoeft absoluut niet te kunnen tekenen of creatief te zijn. Een artistiek resultaat doet er helemaal niet toe.
  • Stilte
    Door stilte komt rust en bezinning. Ik leer je stil te zijn, zodat je naar je innerlijk kunt luisteren en verbinding weet te maken met potentieel uit het onbewuste. Daar zit de ervaring en de kracht van zelfvertrouwen.
  • Reflectie
    Je reflecteert op je eigen gedrag, gedachten en gevoelens. Samen analyseren we waar deze vandaan komen en in hoeverre ze gerelateerd zijn aan (jeugd)ervaringen.
  • Ontspanning
    Ontspanningsoefeningen nemen de spanning weg, die een drempel is om te werken aan diffuse angsten.
  • Luisterend oor
    Ik luister naar je. Met onverdeelde aandacht. Geen ruis van dagelijkse beslommeringen, vooroordelen, labeling of te snelle conclusies.

Resultaten

Wat levert begeleiding/coaching jou op? Wat kunnen we bereiken?

  • Inzicht in jezelf
  • Het vermogen om bij jezelf te blijven
  • Duurzame verandering
  • Mentale weerbaarheid

Laat de crisis niet uitmonden in een ramp voor je gezin. Gun jezelf om te leven in plaats van te overleven. Je zult merken dat je creativiteit weer gaat stromen als de mentale belemmeringen van je diffuse angst zijn opgeheven.

‹ Alle blogartikelen